Domov Emilia Pöyhönen: Princezna Hamlet // Specific 2016

Emilia Pöyhönen: Princezna Hamlet // Specific 2016

Text Emilie Pöyhönen Princezna Hamlet je příběhem přátelství, hledání identity a touhy po svobodě. Mužský faktor je upozaděn, všechny nejdůležitější postavy hry jsou ženami. Horacia je nejlepší přítelkyní princezny Hamlet. Tráví spolu většinu volného času, chodí do přírody a sní o svobodě. Jejich mládí však naruší postupující věk princezny Hamlet a fakt, že musí přijmout svoji pozici budoucího vládce říše. Motiv vraždy otce je zde potlačen na úkor manipulativnosti matky Gertrudy, která se hodlá nejen udržet u moci, ale hlavně chce neměnit konzervativní uvažování a omezený myšlenkový svět obyvatel říše. Když se proti tomu Hamlet bouří, Gertruda ji nechá poslat do Anglie. Tam je Hamlet ubytována v Buckinghamském paláci, kde je jí dopřán veškerý luxus, ale zároveň je držena pod zámkem. Palác je jakousi psychiatrickou léčebnou, ve které se dodržují určité rituály (zpívání „London Bridge is falling down“ a pití čaje), na jejichž vykonávání dohlíží strážný. Hamlet se nejprve těmto symbolům poslušného konzumování populární kultury brání, ale postupně se otupuje a přijímá je. Často ji také navštěvuje Ofelio, mladý muž, který bezmezně obdivuje její statut princezny. Brzy potom spáchá Hamlet sebevraždu. Je to těžká rána nejen pro Horacii, ale i pro Gertrudu, které se tím hroutí plány na zachování moci. Vymyslí však plán, který vyjadřuje téma hry a duševní úroveň obyvatel říše: přesvědčí Horacii, aby na sebe vzala roli princezny Hamlet a hrála ji před poddanými. Horacia shledá, že tímto způsobem nejlépe zachová vzpomínku na svoji přítelkyni. Občané říše jsou tak povrchní, že jim stačí jakákoli osoba, která o sobě prohlašuje, že je Hamlet. Když to Horacia nevydrží a řekne pravdu, nikdo jí nevěří, že není Hamlet. Horacia se rozhodne očistit říši ohněm a zapálí hrad.

 „Radost živočišného druhu. Slast živočišného druhu.

Trpím, tedy jsem

živá, schopná, zvládnu to.

A tehdy

se pro mě hrůza

určitým způsobem stává

životem samotným.

 HRŮZA STRČÍ PRINCEZNĚ HAMLET RUKU DO HRDLA

SEVŘE JI V PĚST.

 Autorka do své hry vepsala téma povrchnosti společnosti, ale také téma emancipace, historie ženských umělkyň, bláznovství či krize současného sociálního státu.

Režie: Barbora Chovancová

Překlad a dramaturgie: Otto Kauppinen

Premiéra: 09. 05. 2016 v 19.00 v Ředitelství Báňské a hutní společnosti, Sukova 4, Brno