Festival SPECIFIC uvede v areálu bývalé Mosilany šest textů významných jmen norského dramatu

Od 5. do 29. května proběhne v Brně a Praze 5. ročník festivalu scénických čtení SPECIFIC, který letos v českých premiérách uvede šest výrazných textů současného norského dramatu.

„Novější norská dramatika, jak ji reprezentují texty Jona Fosseho, Arneho Lygreho a Finna Iunkera je nebývale zajímavá po formální stránce. Norští dramatici se nebojí dekonstrukce dramatického textu, což ve výsledku přináší především zmnožení možností interpretací. Skutečnost, že se texty těchto autorů hrají po celém světě, jistě svědčí o tom, že jde o dekonstrukci plodnou,“ přibližuje překladatelka Karolína Stehlíková jména poloviny dramatiků, jejichž texty budou na festivalu uvedeny.

Norská společnost je pochopitelně jiná než ta česká a je proto zajímavé, jak silná mezilidská témata, jež pokládáme za víceméně univerzální, Norové zobrazují.“ 

Festival vypukne 5. května v 19:30 v industriálních prostorech bývalé Mosilany scénickým čtením nadšeně uváděného debutu Marie Tryti Vennerød. Dramatička festival v rámci jeho zahájení dokonce poctí osobní návštěvou. Po scénickém čtení jejího textu Víc (v originále Meir) proběhne ve spolupráci se Skandinávským domem tlumočený rozhovor s autorkou.

Divadlo FESTE pracuje s formátem scénických čtení z potřeby rychle reagovat na dění ve společnosti. “Myslím, že i veřejnost si tento formát oblíbila. Je to často rychle připravený, na hranici improvizace provedený, velice intenzivní zásah do prostoru či tématu. Festival naši orientaci tímto směrem systematizoval a zastřešil. V minulých letech jsme Specific realizovali vždy v mnoha různých prostorech, letos zkusíme variantu festivalu na jednom místě, v areálu Mosilany,” uvádí dramaturg festivalu Jiří Honzírek.

 < < PROGRAM > >

5. 5. MARIA TRYTI VENNERØD: VÍC [BRNO]

Brutální hra, kterou spolu hrají nejlepší kamarádky Ida a Benedikte, se vymkne kontrole a Ida se ocitá na policejní stanici. Policisté se ji snaží přimět k doznání, ale dívka odolává. Zároveň i novináři zacítí svoji šanci – příběh je pro ně sadistickým vyvrcholením žárlivé scény dvou lesbiček. Hra Víc prozkoumává, s jakou nenasytností společnost nachází blesková řešení a jak jednoduchá je odpověď na otázku, kdo má být potrestán. Co je podstatnější – doznání nebo pravda?

Režie: Gabriela Krečmerová, Hana Marvanová
Detailní info: http://www.divadlofeste.cz/maria-tryti-vennerod-vic-meir/

10. 5. FREDRIK BRATTBERG: NÁVRATY [BRNO]

Návraty jsou cyklickým příběhem rodiny, jejíž ztracený syn se náhle objeví. Archetypální situace se objevuje stále dokola a původně trpící rodiče postupně ztrácejí trpělivost a stávají se lhostejnými. Neustálé návraty tak mají opačný efekt, vyhladovělý syn narušuje logický cyklus života a postupně vyvstane potřeba se ho zbavit.

Režie: Tomáš Sýkora
Detailní info: http://www.divadlofeste.cz/fredrik-brattberg-navraty-tilbakekomstene/

14. 5. JON FOSSE: PODZIMNÍ SEN [BRNO]

Jednoho podzimního dne se na hřbitově náhodou setkávají bývalí milenci. Aktéři, jejichž jména se nedozvíme, a kteří až do konce příběhu budou jen muž a žena, začínají přemítat o své minulosti a o svém současném životě. Ona je sama, on má ženu a dítě. Pořád se milují, ale jejich vášeň je natolik silná, že sama sebe spaluje. Proto se rozešli, a proto spolu nemohou být. Ústřední myšlenkou Fosseho hry jsou především vztahy, ať už rodinné, nebo milenecké, jejich hloubka a intenzita. Na pozadí příběhu, mezi náhrobky, nechává rozehrát vztahy hlavních aktérů ve veškeré své složitosti.

Režie: Vojtěch Bárta
Detailní info: http://www.divadlofeste.cz/jon-fosse-podzimni-sen-draum-om-hausten/

20. 5. FINN IUNKER: ANSWERING MACHINE [BRNO]

Text má vypravěče v první osobě (ona nebo on), je ovšem možné, že postav je více. Jsme vrženi mezi líčení z cest, odkazy na obor logiky, odborné teoretické otázky a problémy, jaké přináší výchova puberťaček. Možná, že jde o to prožít a zapamatovat si – a také o nemožnost obojího. Answering Machine je kompaktním prozaickým textem, který se na mnoha místech rozpadá, často slovo za slovem. Kdyby nebylo podtitulu „text pro divadlo“, nic by nenapovídalo tomu, že se jedná o dramatický text.

Režie: Jakub Čermák
Detailní info: http://www.divadlofeste.cz/finn-iunker-answering-machine/

25. 5. ARNE LYGRE: NIC ZE MĚ [BRNO]

Text Arne Lygra vrhá z různých úhlů světlo na to, jak se pokoušíme konstruovat sami sebe. Hra pojednává o symbiotickém soužití dvou lidí. Žena a mladší muž se dali dohromady teprve nedávno. Nacházejí se v prázdném bytě, v němž budují svůj nový život a připoutávají se k sobě navzájem slovy, která je izolují od okolního světa a předchozího života. Ona opustila muže a děti, on má minulost, ke které se nezná. Nic ze mě je hra o lásce jako iluzi a skutečnosti a také o moci a bezmoci slov, o tom, jak se lidé navzájem ovlivňují, a o tom, jak se člověk dokáže stáhnout, aby před ostatními utajil způsob své existence. Příběhy a postavy z minulosti se derou na povrch a to, co začínalo jako romantický příběh, připomíná čím dál tím víc noční můru.

Režie: Marika Smreková
Detailní info: http://www.divadlofeste.cz/arne-lygre-nic-ze-me-ingenting-av-meg/

27. 5. ARNE LYGRE: NIC ZE MĚ [PRAHA]

Text Arne Lygra vrhá z různých úhlů světlo na to, jak se pokoušíme konstruovat sami sebe. Hra pojednává o symbiotickém soužití dvou lidí. Žena a mladší muž se dali dohromady teprve nedávno. Nacházejí se v prázdném bytě, v němž budují svůj nový život a připoutávají se k sobě navzájem slovy, která je izolují od okolního světa a předchozího života. Ona opustila muže a děti, on má minulost, ke které se nezná. Nic ze mě je hra o lásce jako iluzi a skutečnosti a také o moci a bezmoci slov, o tom, jak se lidé navzájem ovlivňují, a o tom, jak se člověk dokáže stáhnout, aby před ostatními utajil způsob své existence. Příběhy a postavy z minulosti se derou na povrch a to, co začínalo jako romantický příběh, připomíná čím dál tím víc noční můru.

Režie: Marika Smreková
Detailní info: http://www.divadlofeste.cz/arne-lygre-nic-ze-me-ingenting-av-meg/

28. 5. CECILIE LØVEIDOVÁ: PROHLÍDKA [BRNO]

Komorní divadelní hra z roku 2005, ve které se vše točí kolem prohlídky domu určeného k prodeji. Rozhovor realitního makléře, ženy a jejího mentálně postiženého syna, kteří se společně setkávají v domě, kde před nedávnem došlo k tragické události, se postupně mění v podivnou erotickou hru a na povrch probublává utajená minulost hlavních postav. Na scéně se rozehrává znepokojivá dramatická situace založená na náznacích a mnohoznačnosti. Vytříbený poetický jazyk básnířky Løveidové vtáhne diváka do děje, nutí jej zamýšlet se nad vztahem matky a syna a zanechá po sobě pocit neklidu a nejistoty.

Režie: Jan Lepšík
Detailní info: http://www.divadlofeste.cz/cecilie-loveidova-prohlidka-visning/

28. 5. JON FOSSE: PODZIMNÍ SEN [PRAHA]

Jednoho podzimního dne se na hřbitově náhodou setkávají bývalí milenci. Aktéři, jejichž jména se nedozvíme, a kteří až do konce příběhu budou jen muž a žena, začínají přemítat o své minulosti a o svém současném životě. Ona je sama, on má ženu a dítě. Pořád se milují, ale jejich vášeň je natolik silná, že sama sebe spaluje. Proto se rozešli, a proto spolu nemohou být. Ústřední myšlenkou Fosseho hry jsou především vztahy, ať už rodinné, nebo milenecké, jejich hloubka a intenzita. Na pozadí příběhu, mezi náhrobky, nechává rozehrát vztahy hlavních aktérů ve veškeré své složitosti.

Režie: Vojtěch Bárta
Detailní info: http://www.divadlofeste.cz/jon-fosse-podzimni-sen-draum-om-hausten/

29. 5. FINN IUNKER: ANSWERING MACHINE [PRAHA]

Text má vypravěče v první osobě (ona nebo on), je ovšem možné, že postav je více. Jsme vrženi mezi líčení z cest, odkazy na obor logiky, odborné teoretické otázky a problémy, jaké přináší výchova puberťaček. Možná, že jde o to prožít a zapamatovat si – a také o nemožnost obojího. Answering Machine je kompaktním prozaickým textem, který se na mnoha místech rozpadá, často slovo za slovem. Kdyby nebylo podtitulu „text pro divadlo“, nic by nenapovídalo tomu, že se jedná o dramatický text.

Režie: Jakub Čermák
Detailní info: http://www.divadlofeste.cz/finn-iunker-answering-machine/

Detailní informace o festivalu se můžete dočíst v tiskové zprávě nebo na divadlofeste.cz/specific.